Dwujęzyczność: klucz do przetrwania języków

24 czerwca 2010, 09:45

Zespół doktora Jorge Miry z Real Universidad de Santiago de Compostela (USC) zaproponował nowy model konkurencji językowej. Wg Hiszpanów, kluczem do przetrwania zagrożonych języków o mniejszej liczbie użytkowników jest dwujęzyczność.



Obrzeża ewoluują szybciej od centrum

18 czerwca 2010, 11:39

U karaibskich koralowców żyjących na obrzeżach rafy szybciej pojawiają się nowe ewolucyjnie cechy niż u ich pobratymców zlokalizowanych bliżej centrum.


Świadomie nie przewidują

16 czerwca 2010, 08:45

Jak zademonstrowali naukowcy z Uniwersytetu w Granadzie, pacjenci z uszkodzeniem prawej kory przedczołowej, która odpowiada m.in. za szybkie reagowanie na bodźce, wykazują braki w intencjonalnym przewidywaniu. Uniemożliwia im to np. wrzucanie biegu na skrzyżowaniu, zanim światło zmieni się na zielone. Co ciekawe, te same osoby zachowują umiejętność nieintencjonalnej antycypacji. Hiszpanie uważają, że można to wykorzystać, opracowując nowe metody terapii.


Mapa nie przystaje do rzeczywistości

15 czerwca 2010, 11:30

Mózgowa reprezentacja naszego ciała bardzo różni się od tego, jak wygląda ono w rzeczywistości, np. palce są tam krótsze, a dłonie grubsze.


Czy wydry czują pod wodą zapachy?

8 czerwca 2010, 08:47

Przez długi czas zastanawiano się, czy wydry czują pod wodą zapachy. Charlie Hamilton-James, od lat zajmujący się kręceniem i produkcją filmów przyrodniczych, przeprowadził i nagrał dla BBC eksperyment, który wiele w tej sprawie wyjaśnił.


Brunatnica

Tajemnice ewolucji: jak powstały wielokomórkowce

4 czerwca 2010, 09:44

W jaki sposób organizmy wielokomórkowe wyewoluowały z jednokomórkowców? Może odpowiedź da nam poznanie pełnego genomu alg - brunatnic.


Bakterie glebowe wspomagają uczenie

25 maja 2010, 10:01

Przed trzema laty w mediach pojawiły się doniesienia, że bakterie glebowe poprawiają nastrój. Teraz okazuje się, że mogą też zwiększać zdolność mózgu do uczenia się nowych umiejętności czy strategii.


Żarówka

Eureka! Naukowcy zbadali „oświecenie”

14 maja 2010, 17:19

Jak przebiega proces nauki, zastępowania starej wiedzy przez nową? Nowa wiedza jest zwykle skutkiem mozolnego gromadzenia doświadczenia, które pozwala na opracowanie lepszych metod postępowania. Skąd jednak w takim razie biorą się momenty olśnienia, kiedy krzyczymy przysłowiowe „eureka"?


Oszustwo na celowniku

7 maja 2010, 07:29

Ludzie są szczególnie biegli w identyfikowaniu oszustw. Wspiera to teorię, zgodnie z którą oprócz ogólnej zdolności do wnioskowania, natura, a właściwie ewolucja wyposażyła nas w systemy pozwalające prowadzić skuteczne rozumowania dotyczące ważnych kwestii, np. kłamstwa (Proceedings of the National Academy of Sciences).


Czytanie umysłu

Czytanie umysłów – empatia czy rozumowanie?

6 maja 2010, 11:02

Umiejętność rozumienia i przewidywania cudzych emocji, myśli i decyzji jest podstawą naszego funkcjonowania w społeczeństwie. W jakim stopniu jednak zależy ona od naszych zdolności empatycznych, a w jakim od rozumowych? - częściowo tłumaczą badania niemieckich lekarzy.


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy